Bibliotekspræsentationer

I Aarhus begyndte vi at invitere specifikke klasser ind med læseudfordrede kursister. VUC, Lærdansk, AOF, FOF, virksomhedshold. Vi var meget interesseret i at lære dem at kende, så relation og dialog med både undervisere og kursister var centralt.
Vi havde fokus på de online muligheder. E-reolen, Filmstriben og Verdensbiblioteket.
Men også Comics+ og RB Digital, hvor nogle oplæsningsværktøjer virker.
 
Det var vigtigt at vise søgefunktionen og afgrænsningen på www.aakb.dk og fortælle om udfordringen med, at det skal staves korrekt.
Google, hvis I skal være sikre :)
 
Vi havde et ekstra fokus på vores arrangementer, da det er en stor del af huset.
Hvordan finder man ud af, om der er noget for mig, og hvordan tilmelder man sig?
Den fysiske rundvisning havde fokus på film, lyd, spil, magasiner, familie & børn, leg, lette bøger, tegneserier, studiepladser, Wi-Fi, computersteder, spisesteder, ophold, krea-områder & makerspace - og hvor man kan finde de forskellige faste arrangementer f.eks. studiecafe.
Vi havde et "visitkort" med billede, tlf. & mail - samt relevante arrangementer, som man kunne tage ved afslutningen. 
 
Vores indsigt:
Det er vigtigt at få en god relation, få gode snakke undervejs og gerne med en interesse rettet mod den enkelte.
  • hvad tænker du om det her?
  • hvad kan du bedst lide at lave, når du har fri?
  • hvad kunne du have tænkt dig, vi havde?
  • kan du lide at læse, ser du film..?
  • hvordan kunne du nemmere finde en bog, få hjælp, orientere dig?
  • hvad ville du komme til med dit barn?
  • hvornår har du bedst tid? 
Man får rigtig mange interessante og brugbare informationer - man kan bruge i den videre udvikling - også i forhold til, hvad deres undervisere kunne ønske sig.
Det er vigtigt at lærerene oplever, det kan supplere deres undervisning, hvis de skal prioritere det i deres årsplan.
Fra lærerne kom der især ønsker om lette (men ikke for lette) frilæsningsbøger f.eks. biografier, men også ønsker om arangementstilbud, der passede ind i pensum, f.eks. inden for lyrik og digte.