Helga Flatland i samtale om ’glasur-generationen’ på Risskov bibliotek
23.05.17
Den anerkendte norske forfatterinde, Helga Flatland, besøgte fredag d. 19 Maj Risskov bibliotek for at tale om sine tre bøger Bliv hvis du kan. Rejs hvis du må (2010), Alle vil hjem. Ingen vil tilbage (2011) og Der findes ingen helhed (2013). Bøgerne udgør tilsammen en triologi om en lille norsk bygd, hvor tre af indbyggernes unge drenge er draget i krig i Afghanistan, hvor de mister livet til den samme vejsidebombe. Bøgerne skildrer den sorgbearbejdelse som hele bygden må igennem, og følger forskellige karakterer i psykologiske portrætter.
Miriam Yamil, studerende ved Litteraturhistorie
Mennesker og relationer
Til forfattercaféen på Risskov bibliotek var Helga Flatland i samtale med bibliotekar Christina Andersen. Dette blev til en snak om hvad der driver hende som forfatter, hvad hun er optaget af ved sine fortællinger, og ikke mindst hendes tanker bag triologien. Helga Flatland tænkte længe at hun ville være journalist, men efter at have skrevet nogen tid, mest for sig selv, begyndte hun at eksperimentere med sit sprog, og besluttede sig for at forsøge sig med at skrive bøger. Hun er optaget af ”mennesker og relationer” som hun siger, og udgangspunktet for at skrive sin triologi – der til at starte med kun skulle have været én bog – var en interesse i Afghanistan-problematikken.
Til forfattercaféen på Risskov bibliotek var Helga Flatland i samtale med bibliotekar Christina Andersen. Dette blev til en snak om hvad der driver hende som forfatter, hvad hun er optaget af ved sine fortællinger, og ikke mindst hendes tanker bag triologien. Helga Flatland tænkte længe at hun ville være journalist, men efter at have skrevet nogen tid, mest for sig selv, begyndte hun at eksperimentere med sit sprog, og besluttede sig for at forsøge sig med at skrive bøger. Hun er optaget af ”mennesker og relationer” som hun siger, og udgangspunktet for at skrive sin triologi – der til at starte med kun skulle have været én bog – var en interesse i Afghanistan-problematikken.
”Krig i Afghanistan eller backpacking i Asien?”
Hendes romaner er i pressen somme tider blevet omtalt som ’krigsromaner’, hvilket Helga Flatland modsætter sig da hun bliver interviewet af Christina Andersen. Hun mener ikke at bøgerne er krigsromaner da de foregår i en lille norsk bygd, langt fra slagmarkerne i Afghanistan. Det der inspirerede hende til bøgerne var i højere grad spørgsmålet om hvorfor privilegerede norske unge mænd vælger at melde sig til militæret og drage i krig, selvom de ikke egentlig ikke behøver det. Det er denne generation af unge hun kalder ’glasur-generationen’, der henviser til, at de er frugten af den tidligere generation som allerede har taget alle kampene hjemme i Norge. Idéen kom fordi hun syntes at hendes generation snakkede om det at melde sig til militæret og drage i krig på samme måde som det at tage til Asien og backpacke. Det var ”spænding og eventyrlyst” der drev dem. Ud fra dette præsenterer Helga Flatland en rystende og spændende vinkel på et ellers alvorligt emne som krig.
Hendes romaner er i pressen somme tider blevet omtalt som ’krigsromaner’, hvilket Helga Flatland modsætter sig da hun bliver interviewet af Christina Andersen. Hun mener ikke at bøgerne er krigsromaner da de foregår i en lille norsk bygd, langt fra slagmarkerne i Afghanistan. Det der inspirerede hende til bøgerne var i højere grad spørgsmålet om hvorfor privilegerede norske unge mænd vælger at melde sig til militæret og drage i krig, selvom de ikke egentlig ikke behøver det. Det er denne generation af unge hun kalder ’glasur-generationen’, der henviser til, at de er frugten af den tidligere generation som allerede har taget alle kampene hjemme i Norge. Idéen kom fordi hun syntes at hendes generation snakkede om det at melde sig til militæret og drage i krig på samme måde som det at tage til Asien og backpacke. Det var ”spænding og eventyrlyst” der drev dem. Ud fra dette præsenterer Helga Flatland en rystende og spændende vinkel på et ellers alvorligt emne som krig.
Den rå virkelighed
Helga Flatland skildrer sine karakterer i den lille norske bygd råt og realistisk, og der er en masse som man må læse mellem linjerne når karaktererne forsøger at kommunikere med hinanden. Derfor er karaktererne heller ikke entydigt gode eller onde, men prøver at navigerer i deres liv med sorger og glæder, og med et generelt besvær ved umuligheden i at snakke om deres tanker og følelser.
Helga Flatland skildrer sine karakterer i den lille norske bygd råt og realistisk, og der er en masse som man må læse mellem linjerne når karaktererne forsøger at kommunikere med hinanden. Derfor er karaktererne heller ikke entydigt gode eller onde, men prøver at navigerer i deres liv med sorger og glæder, og med et generelt besvær ved umuligheden i at snakke om deres tanker og følelser.
Helga Flatland har også udgivet bogen Vingebelastning som ikke er oversat til dansk.
Arrangementet blev realiseret af Authors in Aarhus i samarbejde med Den Norske Ambassade og Norla.
Forfattercaféen blev præsenteret i samarbejde med Authors in Aarhus, en århusiansk forfatterscene der præsenterer kendte og mindre kendte forfattere fra hele verden. Se mere om kommende arrangementer her.
Materialer