Lyd, stemning og foley
I grundskolen er der et stigende fokus på lyd og podcast i undervisningen, og det vil IRIS gerne understøtte med vores blik for produktiv læring.
Vi tilbyder et kritisk, reflekterende blik på lyd generelt. Og her taler vi ikke musik. Lyd er en kæmpe faktor i vores medieforbrug, og det er både skønt og hardcore manipulation.
Vi tilbyder derfor lydforløb, hvor børnene selv arbejder med virkemidler og podcastteknologi, og eksempelvis bliver opmærksomme på, hvordan man kan understøtte en fortælling med effekter og klipning.
"Lyd giver stemning og spænding. Film ville slet ikke være det samme uden lyd," - Alba, 11 år
Det handler selvfølgelig om, at børnene får en fornemmelse af mestring og at teknologien er tilgængelig – at den bliver en del af deres medieprotefølje og et redskab til at udtrykke dem selv.
I IRIS-labbet får vi et avanceret lydstudie til rådighed og tilbyder forløbene Lydfortællinger og Anslag i podcast.
Podcast
Podcast er i de sidste par år eksploderet som medie og har givet stemme til millioner verden over, så naturligvis vil der i lydstudiet i IRIS også blive arbejdet med både optagelse og redigering af podcast for at klæde vores brugere bedst muligt på til at blive aktive deltagere i den udvikling.
Til stationen er desuden koblet en mobil lærings- og lydenhed, Tiny Podcast, som ruller ud til begivenheder og steder, hvor hverdagshistorierne udspiller sig. Med aktiviteten udvider vi bibliotekerne med et trygt rum, hvor børn og unge får chancen for at deltage i den demokratiske samtale og træne deres demokratiske praksisser.
Foley
I begge undervisningsforløb arbejder vi med effektlyd - eller foley, opkaldt efter effektlydsmesteren Jack Foley. Foley er manuel produktion af hverdagslyde med brug af forskellige fysiske effekter, eksempelvis lyder dét at klemme på en pose kartoffelmel meget som skridt i sne.
Effektlyd kan skabes på mange måder. Der findes en del elektroniske lyddatabaser, hvor alverdens lyde kan hentes ned og bruges i film, podcast m.m.. I IRIS har vi designet seks foleykufferter, hvor brugerne selv får lov til at gå på opdagelse og udforske, hvordan lyd kan skabes ved hjælp af alt fra tomme toiletruller, ris og sølvpapir til sko, legetøj og instrumenter.
Foleykufferterne er skabt i samarbejde med REUSE og består af gamle læderkufferter med alverdens finurlige ting. For der er lyd i ALT og alt efter om vi kradser på det, slår på det eller noget helt tredje, kan samme ting lyde på mange forskellige måder.
Foleykufferterne føjer et meget sanselige element til nogle af de aktiviteter, der ellers er meget elektronisk funderet. Et af disse er undervisningsforløbet Lydfortællinger. Her optager eleverne en oplæsning af et kort eventyr og tilføjer herefter lydeffekter til udvalgte steder i lydklippet.
"Lyd er vigtig i serier så man kan forstå, hvad der sker," - Sofie, 11 år.
Vi oplever, at eleverne er meget optagede af og fordybede i den elektroniske del af opgaven, men når foleykufferterne bliver introduceret, kastede de sig over de gamle læderkufferter med alverdens skøre ting og går straks på jagt efter de helt rigtige effekter, der kan skabe den helt rette lyd. Alle tingene bliver taget op, vendt og drejet, skrabet på, gnubbet mod andre effekter og særligt de højhælede sko er i høj kurs.
At koble det digitale med det taktile, skaber en synergi mellem to verdener. Arbejdet med effektlyd skærper elevernes opmærksomhed på lydene omkring dem, og vi oplever, at eleverne som deltager i Lydfortællinger bliver så grebede af arbejdet, at de lydtester alt fra gulv og vægge i pauserne :)
Foleykufferne kan opleves når man besøger IRIS, men vil også komme ud til lokalbibliotekerne til aktiviteter, hvori de kan tilføje en ekstra taktil lyddimension.
Kontakt
Casper Munkgaard
Underviser på Frederiksberg skole
muca@aarhus.dk
Vil du vide mere om vores arbejde med lyd og podcasts, eller har du spørgsmål til undervisningstilbudene, er du meget velkommen til at kontakte os.
Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har gode ideer til videreudvikling og nye prototyper.