Demokratistudie

Hvordan understøtter teknologien den demokratiske proces?

Det vil være et af omdrejningspunkterne for Demokratistudiet, hvor forskellige teknologier vil blive inddraget for at give børn og unge en stemme i den demokratiske debat, i form af eksempelvis podcasts, film, reportager og virtuelle debatter.

I Demokratistudiet vil vi tilbyde aktiviteter som Model UN, Diktator for en dag og andre rollespil, hvor deltagerne agerer forskellige lande/organisationer/personer og skal løse virkelighedsnære opgaver. Ambitionen er, at aktiviteterne dokumenteres og distribueres på forskellig vis.  
 


Et andet væsentligt omdrejningspunkt for Demokratistudiet vil være, hvordan teknologien påvirker den demokratiske proces.

Vi ser, hvordan sociale medier har skabt en demokratisk udfordring med ekkokamre og fake news. Men udfordringen er ikke kun forbeholdt sociale medier, og i Demokratistudiet vil vi derfor gennem debat og undervisning arbejde både med deltagernes teknologi- og demokratiforståelse.

Vi arbejder med såvel definition og taksonomi ift. begreber som fake news og deep fakes, samt ved at sætte fokus på de etiske aspekter ved brug af eksempelvis deep fakes i den offentlige debat, ved politiske valg osv. Deltagerne laver deres egne deep fakes, arbejder med valgvideoer mv.

Kontakt

Andrea Broe Haisley 
Biblioteksformidler på Gellerup bibliotek
hbran@aarhus.dk

Vil du vide mere om vores arbejde med Demokratistudiet, eller har du spørgsmål til undervisningstilbudene, er du meget velkommen til at kontakte os.

Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har gode ideer til videreudvikling og nye prototyper.

 

                                                      TILBAGE TIL IRIS