IRIS lydstudiet indviet af begejstrede skoleelever

22.06.23
IRIS lydstudiet i Dokk1, der for nylig blev indviet, skabte begejstring, nye samarbejdsformer og læring i helt nye former og omgivelser.

En 6. klasse fra Frederiksbjerg Skole var torsdag d. 8. juni med til at gøre åbningen af IRIS lydstudiet produktiv og festlig. Eleverne producerede lydfortællinger på baggrund af Rune T. Kiddes Den Lilla Rødhætte og Pulven, som er en omskrivning af Den lille Rødhætte.

Både elever lærere var meget begejstrede for lydstudiet og IRIS lab:

”Dokk1 er bare et fedt sted. Jeg har aldrig været i IRIS før, men jeg kan virkeligt godt lide det. Jeg kan virkelig godt lide udstyret, og det gør det sjovere, at man ved, at det, man laver, bliver i god kvalitet. Jeg kan også godt lide at remediere en historie, og nogen har de vildeste ideer til, hvordan man kan lave historien om. Jeg oplever det som om, at vi kan gøre næsten lige hvad vi vil med historien, og at der er ikke så mange grænser for, hvad vi kan”, fortæller Max Holmes, der går i 6. klasse på Frederiksbjerg Skole.

Nye elever blomstrer

Eleverne fik korte oplæg af IRIS-underviserne Andrea og Casper, men arbejdede derefter meget selvstændigt under workshoppen. Deres lærer, Mia Asmussen, var positivt overrasket over, at hun ofte følte sig overflødig som lærer: 

”Jeg synes, at fra det øjeblik vi trådte ind i rummet, var der en begejstring, entusiasme og en nysgerrighed, der vidner om et brud med den sædvanlige hverdag. Jeg kunne fra starten mærke en stor nysgerrighed blandt eleverne, og når man går rundt og snakker med dem nu, bliver man næsten overflødig som lærer, fordi de er så selvstyrende, som de er. Det kan man godt savne i det almindelige klasseværelse, og der er en fantastisk stemning, som er virkelig fed at opleve”. 

Hun lagde også vægt på, at arbejdet i IRIS lydstudiet motiverer elever, der ellers har det lidt svært i den traditionelle undervisning, og at forløbet med lydfortællinger i IRIS inviterer til en anden rollefordeling, end den sædvanlige:

”Når jeg ser på, hvordan grupperne arbejder, er der 110 % arbejde fra dem alle sammen, og jeg er meget imponeret over den dynamik, der er i grupperne og over den lyst, der er til arbejdet. Det er ret fantastisk at opleve, at de elever, der måske synes, at den traditionelle skolehverdag kan være svær at komme igennem, blomstrer her”. 

Mia Asmussens synspunkt bakkes op af elev, Lotus Elia Storman med kælenavnet Ash, som synes at undervisningen i de traditionelle fag som dansk, matematik og sprogfag godt kan være lidt kedeligt. Hun siger bl.a.:

”Det har været virkelig sjovt, og det er anderledes end det, vi normalt laver i skolen. Det er sjovere end det, vi plejer at lave. Og det er fedt at hygge sig med lave det med sine venner”.

Styrker læselysten

Alle eleverne kom i mål med deres produktioner, og dagen blev afsluttet med, at de i fællesskab hørte hinandens lydfortællinger:

”Jeg er så glad for at se, at de alle sammen kaster sig ud i at læse, og at de har lyst til det. Og de gør det alle sammen godt. Jeg er stolt over, hvordan de arbejder sammen i grupperne; alle byder ind og alle har fundet en rolle og alle tør kaste sig ud i det.”

Eleverne er heller ikke i tvivl om, at de lærer en masse af et besøg i IRIS. Max Holmes siger:

”Vi kan lære en masse af det her – Både hvis vi vil have et job inden for medierne, eller bare blive dygtigere. Jeg vil gerne i en klasse, hvor vi arbejder med medier og film og sådan noget her. Så jeg er virkeligt glad for, at vi lærer noget om det her, så jeg kan lære det bedre at kende. Det er fedt, fantastisk og sjovt at arbejde med lyd i IRIS”.

Faktaboks om IRIS

  • IRIS er Aarhus Bibliotekernes kommende Mediepædagogiske Lab, hvor du for eksempel kan blive klogere på fake news, prøve VR eller skabe dine egne film eller podcasts

  • Lydstudiet er den første ”station”, der åbnes

  • I de kommende år vil der blive etableret produktionsstationer, hvor man f.eks. kan arbejde med: filmproduktion, virtual reality, Motion Capture og virtual production

Tags