LÆS, MÆRK, GØR!
Projekt ”LÆS, MÆRK, GØR!” er blevet til i samarbejde mellem Magistraten for Børn og Unge (MBU) og Aarhus Bibliotekerne. Begge har en opgave om at styrke børn og unges læselyst og demokratiske dannelse. Med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens pulje under indsatsområdet: Drivkraft i stærke og bæredygtige lokalsamfund, er projektet blevet en realitet og er allerede under udvikling.
Skønlitteratur kan vække følelser og åbne et emne op på en anden måde end faglige tekster. I projektet arbejder læringsvejledere (PLC = pædagogisk læringsvejledere), lærere og biblioteksformidlere sammen om at udvikle forløb i skolen, der engagerer og motiverer elever i samfundsaktuelle emner. Gennem en handlerettet tilgang til litteraturarbejdet (mindre analyse af teksten), får eleverne mulighed for at producere debatskabende indhold på biblioteket - affødt af de temaer, den skønlitterære tekst bringer i spil.
Projektets målgruppe er elever i 6., 7. og 8. klasse på Tranbjergskolen.
Helt konkret udvikles forløb til brug i undervisningen i samspil mellem PLC, lærere og biblioteker. Forløbene munder ud i en aktiv handling eller produkt, som eleverne selv vælger og som formidles og faciliteres på Tranbjerg Bibliotek i løbet af efteråret 2024.
Er du interesseret i at vide mere om projektet, kan du kontakte Louise Hoppe Rasmussen på lohr@aarhus.dk
Projektdeltagere: Tranbjerg Skole og Tranbjerg Bibliotek, Team Syd.