Her er vinderne af Munch-Christensens debutantpris 2021
Seks forfattere var shortlistet til prisen, men det blev Glenn Bech og Maria Hesselager, der løb med æren og de 2 x 50.000 kroner til prisoverrækkelsen den 24. september. Juryen var imponeret over de usædvanlig stærke og originale stemmer og drog i pristalerne paralleller til de helt store navne i litteraturen: Farskibet blev sammenlignet med Ulysses af James Joyce, mens tilgangen til det historiske i 'Jeg hedder Folkví' blev set i samme tradition som J. P. Jacobsens og Johannes V. Jensens fornyelse af historiefortællingen i Fru Marie Grubbe og Kongens Fald.
Størrelse betyder noget. Også og ikke mindst i litteratur.
Glenn Bech prisen fik prisen for sin autofiktive roman 'Farskibet', som beskriver et faderopgør og en opvækst i det smertelige fravær af en far, der begik selvmord. Sorgen sidder i selve sproget og fremkalder en intens stemning gennem alle bogens 551 sider.
I sin tale til Glenn Bech indledte Lars Bukdahl fra juryen med at pointere, at en bogs tykkelse betyder noget i litteraturen:
"En sjælden gang imidlertid gør tykheden kunstnerisk forskel, fordi de mange, mange, mange sider muliggør en særlig generøs og massiv, myldrende og kompleks måde at være værk på, bogen kan give sig selv lov til at være - med et af mine yndlingsord - monstrøs. [...]
Lars Bukdahl fastslog:
"Farskibet er et ægtefødt, fuldgyldigt, gennemgribende genuint monstrum. [...] Og bogen er mindst lige god, som den er tyk! Juryen er med andre ord ikke bare imponeret og overvældet, men decideret forpustet af læselykke." Han sammenlignede 'Farskibet' med 'Ulysses' og fortsatte:
"Ulysses er også en far-søn-roman, men ligesom Farskibet ikke kun en far-søn-roman. Farskibet er også en stedfædre-søn-roman og en mor-søn-roman og en brødre-roman og en coming out-roman med meget mere, herunder en autofiktiv roman, da hovedpersonen med al ønskelig tydelighed hedder Glenn, Men det er, som om monstrøsiteten, selvom den ophvirvler langt mere detaljerige og inderlige, ja, patetiske, bekendelser end gennemsnits-autofiktionen, ligegyldiggør al nyfigen interesse for den ægte, uforfalskede virkelighed, netop fordi den virkelighed, også og især som markeret subjektiv virkelighed, taler med så mange stemmer."
Historiefantasi over vikingetiden
Maria Hesselager fik prisen for sin smukke og sanselige roman 'Jeg hedder Folkví', der kredser om søskendekærlighed og de tab, valg og hændelser, som former et menneskeliv sat i en fri fortolkning af vikingetiden.
I sin tale lagde Anne-Marie Mai ikke skjul på sin begejstring for bogen, og hun fremhævede, at det er tankevækkende, at dansk litteratur ofte har vendt sig mod den historiske fortælling, når prosaen er blevet fornyet, som det navnlig skete med J. P. Jacobsens og Johannes V. Jensens mesterværker.
Samtidig er Hesselagers bog ikke en historisk roman i gængs forstand: "Det tager tid at læse den lille roman og holde sin orientering, for man kan ikke undgå at opholde sig ved det fine sprog og hele den mytiske stemning, som forfatteren kalder frem," forklarede Anne-Marie Mai og fortsatte:
"Hesselager får figurerne til at blive til for læserens øjne som handlende karakterer på kanten mellem myte og liv."
Anne-Marie Mai rundede af med at konstatere, at:
"det er løfterigt, når en ny prosaist binder an med et historisk og mytisk stof, gør noget så uventet, som at skrive om den ellers så fortærskede vikingetid på en måde, der får de gamle norrøne myter til at leve og træde frem af deres skyggerige med skæbnetro og vilde syner."
Heldigvis har en større verden også fået øje på Maria Hesseldals fremragende debut. Bogen er allerede solgt til udgivelse på engelsk.
Mød de to forfattere på Litteratursidens stand på Bogforum
Efter talerne læste Glenn Bech og Maria Hesselager op fra deres bøger foran et begejstret publikum. Hvis man gik glip af den festlige prisoverrækkelse, er der mulighed for at møde begge prisvindere på Litteratursidens stand på Bogforum, 5. november kl. 13.00, hvor de bliver interviewet af Lars Bukdahl fra juryen.
Litteratursiden er partner i prisen, og som en del af partnerskabet sætter Litteratursiden fokus på tendenserne hos årets debutanter i et tema.