Henter beholdningsoplysninger
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
89.601
Beskrivelse
Indhold: Martha Sif Karrebæk: Tosprogede børn i det danske samfund. J. Normann Jørgensen: Sprogs betydning for tosprogede børn. Thomas Gitz-Johansen: Minoriteter i Danmark. Christian Horst: Racisme og ligestilling. Helle Bundgaard: Et antropologisk blik på kultur. Else Christensen: Mødet med den danske skole. Marianne Skytte: Opvækstvilkår og kompetenceudvikling. Adnan Ağacanoğlu: Forældresamarbejde. Anne Holmen: Pædagogisk praksis
ISBN
97887412036078741203607
Udgave
1. udgave, 3. oplag (2009)
Omfang
239 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Antropologi, Nr. 56 (2007)
Politiken, 2006-05-13
Politiken, 2006-05-13Lægemagasinet, Årg. 20, nr. 4 (2006)
Dansk pædagogisk tidsskrift, 2006, nr. 3
Jyllands-posten, 2006-09-30
Jyllands-posten, 2006-09-30Sygeplejersken, Årg. 106, nr. 24 (2006)
Sygeplejersken, Årg. 106, nr. 24 (2006)Folkeskolen, Årg. 124, nr. 2 (2007)
Folkeskolen, Årg. 124, nr. 2 (2007)Tandlægebladet, Årg. 111, nr. 2 (2007)
Lektørudtalelse
De nye danskeres danskkundskaber og sammenstødet mellem danskernes og de nye danskeres kultur har gennem mange år været en stor del af den politiske debat. Hvilket har resulteret i en omfattende forskning i blandt andet de tosprogede børns liv og opvækstvilkår. Det er denne forskning som præsenteres og analyseres i denne udgivelse, som er en selvstændig opfølger til Tosprogede børn i Danmark (1993). Bogen belyser bl.a. emnerne sprogets betydning for tosprogede børn, racisme og ligestilling, tosprogede børns møde med den danske skole, forældresamarbejde samt pædagogisk praksis i det danske samfund. Det er en meget aktuel og relevant udgivelse, som er skrevet af en række af landets mest erfarne forskere på området, hvilket gør bogen til et vægtigt bidrag i den aktuelle samfunds- og skoledebat. Bogen henvender sig bl.a. til pædagoger, lærere og andre som arbejder med tosprogede børn og deres familier. Samtidig er bogen meget velegnet til brug i forbindelse med uddannelse af bl.a. lærere og pædagoger. Der udgives i disse år en del litteratur om tosprogede børn i Danmark. Denne udgivelse belyser problematikkerne godt og er velegnet som grundbog om emnet