Er klassesamfundet tilbage?

13.10.23
I aktuelle strømninger i europæisk litteratur sætter forfatterne spot på de menneskelige konsekvenser af et samfund med social skævvridning og sætter klassesamfundet til debat.

Den sociale ulighed fylder i den realistiske skønlitteratur, hvor forfatterne giver stemme til underklassen med stærke portrætter af et liv i arbejder- og underklassen. Med indigneret vrede bliver der taget et opgør med magtens fordeling og samfundets rolle i uligheden.

Kritikken af klassesamfundets fastholdelse af ulige roller har aldrig været væk i litteraturen, men tendensen viser, at vreden kun er stigende i de aktuelle romaner.

Franske værker

Den franske forfatter Édouard Louis debuterer med sin roman Færdig med Eddy Bellegueule i 2014. Det rystede franskmændene, at den type fattigdom fandtes i dagens Frankrig, og bogen skabte stor debat om privilegieblindhed. Senere har Louis udgivet en række flere romaner, der sætter ord på den rå klasseulighed. Også den franske nobelprisvinder Annie Ernaux har i de senere år været med til at beskrive arbejderklassens vilkår i Frankrig.

Britiske værker

Også i Storbritannien er forfattere optagede af at beskrive hverdagen på samfundets bund. Allerede i 2000 tegnede Zadie Smith med Hvide tænder et portræt af det britiske klassesamfund, og i den skotske forfatter Douglas Stuarts debutroman Shuggie Bain følger vi drengen Shuggie Bain, der lever på samfundets bund i 1980ernes Glasgow.

Danske værker

I det danske landskab ser vi blandt andre Glenn Bech, der sender sit personlige opråb ud via litteraturen med sit manifest Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Den rungende opsang vender sig fra de udsattes sted og konfronterer de privilegerede og samfundets ansvarlige.

Forfatterne er med til at vise, hvordan vores ophav for mange afgør, hvordan livet kommer til at se ud. Romaner fra og om underklassen er derfor vigtige litterære indspark, der minder os om, at vi stadig lever i klassesamfund.

Foredrag om klassesamfundet i den europæiske litteratur v/ Matthias Dressler-Bredsdorff

Litteraturkritiker og journalist Matthias Dressler-Bredsdorff ser nærmere på tidens vigtigste litterære perspektiver på klassediskussionen - med et internationalt udblik.

Han dykker ned i nobelprisvinderen Annie Ernauxs sociale selvbiografier, kigger nærmere på Édouard Louis overvejelser om forholdet mellem kultur, seksualitet og socialt ophav, samt diskuterer, hvad forfattere som Glenn Bech og Yahya Hassan kan fortælle os, om hvad klasse er, og ikke er, i Danmark i dag.

Læs mere og bestil billetter til foredraget her.

Materialer