Beskeder fra biblioteket

Du kan vælge at modtage beskeder og notifikationer fra bibliotekerne via mail, SMS eller Biblioteket-appen.

Du kan via din brugerprofil styre, hvordan du vil modtage beskeder og notifikationer om reserveringer og afleveringsfrister.
 

Mail

Hvis du har registreret din mailadresse via din brugerprofil, vil hovedparten af beskederne fra biblioteket, blive sendt til denne. 

Du får følgende beskeder på mail

Icon Description
  • Reserveringer
  • Påmindelser 3 dage før lånetiden udløber
  • Hjemkaldelser ca. 18 dage efter lånetidens udløb
  • Materiale kan ikke skaffes
  • Reservering udløber snart
  • Afhentningsfrist for reserveringer udløber snart

SMS

Hvis du via din brugerprofil har sagt ja til at modtage sms'er, kan du modtage en påmindelse 3 dage før lånetiden udløber på et materiale. Dette er den eneste besked fra biblioteket, du kan modtage via SMS.

Biblioteket-appen

Biblioteket-appen findes både til IOS (via App Store) og til Android (via Google Play).

Push-beskeder

Når du installerer Biblioteket-appen, bliver du spurgt, om du vil modtage push-beskeder. Hvis du godkender, at appen må sende push-beskeder til dig, modtager du disse i stedet for beskeder via SMS.

Du kan altid slå det fra igen i appens indstillinger, som du finder via "Min side" i appen.

Notifikationer

Du bliver ligeledes spurgt, om du vil modtage notifikationer. Notifikationer kan slås til og fra i telefonens indstillinger.

Du får følgende beskeder i appen

Icon Description
  • Reserveringer
  • Påmindelse 3 dage før lånetiden udløber
  • Husk at aflevere i dag
  • Mellemværende
  • Hjemkaldelser ca. 18 dage efter lånetidens udløb 

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan registrerer jeg mail og mobilnummer?

Icon Description

Hvis du allerede er oprettet som bruger og har en pinkode, kan du logge på aakb.dk og ændre dine oplysninger. 

Sådan gør du

Klik på brugerikonet i toppen af siden. Nu skal du klikke på "Brugerprofil", som er placeret lige under dit navn. Så kommer du til den side, hvor du har adgang til dine personlige oplysninger. 

Du kan nu registrere din mailadresse og/eller dit mobilnummer.

Husk at klikke på Gem, når du har rettet i dine oplysninger.

Kan jeg også få besked pr. brev?

Icon Description

Nej, du kan ikke modtage beskeder om reserveringer eller hjemkaldelser pr. brev. 

Biblioteket sender ikke længere beskeder som fysisk post.
 

Kan jeg vælge kun at få besked om reserveringer?

Icon Description

Når du er tilmeldt beskeder via mail eller notifikationer via Biblioteket-appen, vil du modtage alle beskeder digitalt - ikke kun beskeder om reserveringer. 

Kan jeg forny et materiale efter påmindelse om aflevering?

Icon Description

Når du modtager en påmindelse om en kommende afleveringsfrist, vil der som regel være 3 dage til lånetiden udløber. Derfor kan du nå at forny materialerne inden lånetidens udløb. 

Normalt kan lånetiden forlænges, hvis materialerne ikke er bestilt af andre, dog maksimalt 2 gange og tidligst 7 dage før afleveringsfristen.

Læs mere om fornyelse af materialer her

Hvorfor modtager jeg ikke mails fra biblioteket?

Icon Description

Korrekt indtastet mailadresse

Tjek at din mailadresse er indtastet korrekt på din brugerprofil. Hvis vi ikke har de korrekte oplysninger, vil du ikke modtage notifikationer om afleveringer eller reserveringer.

Du finder din brugerprofil på aakb.dk ved at klikke på brugerikonet i toppen af siden og dernæst "Brugerprofil", som er placeret lige under dit navn.

Enkelte lånere kan ikke modtage mails pga. nye sikkerhedskrav

Hvis du ikke modtager mails fra biblioteket, kan det skyldes at din egen mailudbyder ikke opfylder de nye sikkerhedskrav i forhold til GDPR.

Test din mailadresse og se om det er it-sikkerheden, der er problemet: Test dit maildomæne her

Hvis alle parametre i testresultatet er grønne, kan biblioteket sende beskeder til mailadressen. Er resultatet rødt, kan du eventuelt kontakte din mailudbyder og opfordre til at mailtjenesten bliver opdateret.

Brug Biblioteket-appen

Hvis du har en smartphone, kan vi også anbefale vores app "Biblioteket". Appen kan sende push-beskeder og notifikationer om bl.a. reserveringer og kommende afleveringsfrister.

Læs mere om Biblioteket-appen her

Hvorfor har jeg ikke modtaget en påmindelse?

Icon Description

Har du ikke modtaget en påmindelse om f.eks. afleveringsfrist, kan det skyldes, at din mobil har været slukket i længere tid, f.eks. under ferie, eller at din mail-indbakke er fyldt. 

Beskeder pr. mail eller SMS er en ekstra service, som skal hjælpe dig til at huske at aflevere. Det er stadigvæk dit eget ansvar at aflevere til tiden, selvom beskederne eventuelt ikke når frem.

Hvordan modtager jeg regninger?

Icon Description

Regninger bliver sendt til din digitale postkasse/e-boks.

Hvordan framelder jeg mig beskeder og notifikationer?

Icon Description

Beskeder via mail
Hvis du ikke ønsker at modtage elektroniske meddelelser længere, skal du slette din mail på din brugerprofil. 

Beskeder via SMS
Hvis du ikke ønsker at modtage påmindelser på SMS længere, skal du slette dit mobilnummer på din brugerprofil. 

Push-beskeder i Biblioteket-appen
Hvis du ikke ønsker at modtage push-beskeder fra appen ”Biblioteket” kan du slå det fra under indstillinger på telefonen.