Havets omskiftelighed malet i billedskabende klangfarver
Havet spiller en stor rolle flere steder i Debussys musik, blandt andet i hans klavermusik. Med orkesterværket La mer (Havet) tematiserer han for alvor havet med den store orkesterpalet, og det værk skulle blive et af de oftest spillede franske orkesterværker.
La mer blev skrevet mellem 1903 og 1905 og opført første gang 15. oktober 1905 i Paris. I hvad han kaldte ’symfoniske skitser’ tegner Debussy tre billeder af havets omskiftelige væsen: Fra daggry til middag på havet. Bølgernes leg. Samtale mellem vinden og havet.
Musikken gengiver ikke et konkret hændelssesforløb, men er snarere en subjektiv oplevelse af havet, dets bevægelse og dybde, vælde og skønhed, farve og lys, omsat i et tonesprog, der for publikum i begyndelsen af 1900-tallet var nyt og anderledes.
Til forsidebillede på den trykte udgave af partituret – og sikkert også til inspiration under kompositionen - brugte Debussy et berømt tryk af den japanske kunstner Hokusai: ’Den store bølge ved Kanagawa’
Gå på opdagelse i lytteklubbernes bladreguide, som har baggrundsstof og gode henvisninger
Læs intro på DR's hjemmeside
Læs om værket på Classical Net
Læs artikel af Peter Gutmann på Classical Notes
Læs om den japanske kunstner Hokusai som inspirationskilde for Debussy
Se en musikgennemgang fra BBC - Discovering Music
Hovedbibliotekets Klassiske lytteklub bringer musikken ned i øjenhøjde og skærper ørerne for musikoplevelsen.
Eneste forudsætning for deltagelse er lysten til at lytte.