Betaling af gebyrer og regninger 

17.10.23
Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og regninger.

Har du gebyrer og erstatninger til Aarhus Bibliotekerne, kan de ses på 'Mit Betalingsoverblik'. På 'Mit Betalingsoverblik' får du et samlet overblik over alle gebyrer, erstatninger og anden gæld, du måtte have til Aarhus Kommune. 

Linket til 'Mit Betalingsoverblik' kan du finde enten via din lånerstatus på aakb.dk eller via appen ’Biblioteket’, hvor der vil være et link til betaling. 
 

Hvornår skal jeg betale?

Du har en betalingsfrist på 30 dage, hvis du vil undgå gebyrer. Hvis du ikke kan betale din regning, skal du hurtigst muligt kontakte Opkrævningen i Aarhus Kommune.
 

Hvordan betaler jeg min regning? 

Betaling af regninger skal ske via selvbetjeningsløsningen 'Mit Betalingsoverblik', som administrerres af Aarhus Kommune. Linket til betaling finder du enten via din lånerstatus på aakb.dk eller på appen 'Biblioteket'. Læs mere om takster og erstatningsgebyrer .

Du kan betale din gæld med betalingskort eller MobilePay. Har du spørgsmål til selve betalingen, skal du kontakte Opkrævningen i Aarhus Kommune.

Betaling via ’Mit Betalingsoverblik’ kræver, at du logger dig på med dit MitID eller NemID. 

Yderligere info om 'Mit Betalingsoverblik'  finder du her.
 

Hvordan kan jeg betale min regning, hvis jeg ikke har MitID eller NemID? 

Hvis du ikke har MitID eller NemID, fremsendes et girokort med posten, som kan betales i banken.
 

Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post?

Hvis du er fritaget for digital post, fremsendes et girokort med posten, som kan betales i banken.
 

Hvordan betaler jeg, hvis jeg er under 18 år?

Er du under 18 år og har MitID, kan du ikke betale via 'Mit Betalingsoverblik'. Din biblioteksgæld overgår til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil sige dine forældre eller din værge.
 

Kan jeg betale mine regninger på biblioteket? 

Nej, du kan ikke betale regninger på Hovedbiblioteket i Dokk1. Al betaling skal ske online via 'Mit Betalingsoverblik'. 
 

Kan jeg betale via min bibliotekskonto? 

Nej, men fra bibliotekernes hjemmeside og appen 'Biblioteket' vil der være et link direkte til 'Mit Betalingsoverblik'. 
 

Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale? 

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før, at din betaling kan ses på bibliotekernes hjemmeside aakb.dk og i appen 'Biblioteket'. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind. På 'Mit Betalingsoverblik' kan du altid se en opdateret status på dine betalinger.
 

Kan jeg se på min bibliotekskonto, når jeg har betalt? 

Ja, gebyrer og erstatninger vises og opdateres ved betaling i 'Mit Betalingsoverblik'. I 'Mit Betalingsoverblik' kan du altid få et fuldt overblik over din biblioteksgæld.

OBS. Der kan gå op til 72 timer før din betaling opdateres på hjemmesiden og i appen.
 

Der er også andre betalinger på Mit Betalingsoverblik? 

På 'Mit Betalingsoverblik' samles alt din gæld til Aarhus Kommune, så du har et overblik over hvad du har af gæld til kommunen og kan betale alt ét sted. 
 

Erstatninger

Hvis du ikke har afleveret det lånte materiale fem uger efter lånetidens udløb, betragter vi det som bortkommet, og der vil automatisk blive oprettet et krav om en erstatning. Efter otte uger kan du ikke længere aflevere materialet. Læs mere om erstatningstakster.

Erstattet materialer kan afleveres i op til et år, hvor erstatningen så vil blive tilbagebetalt, hvis materialet er i god stand.
 

Jeg har spørgsmål til selve betalingen 

Har du spørgsmål til selve betalingen, skal du kontakte Opkrævningen i Aarhus Kommune.
 

Jeg har spørgsmål til årsagen til min regning 

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte Biblioteket.
 

Jeg har spørgsmål til et rykkergebyr 

Har du spørgsmål til et rykkergebyr, skal du kontakte Opkrævningen i Aarhus Kommune.
 

Hvorfor har man valgt den nye betalingsløsning? 

Betaling af biblioteksgebyrer og regninger er ændret pr. 17. januar 2022. Betaling er overgået til selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’, som administreres af Aarhus Kommune. Formålet med den ny betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender, hvilket er mindre omkostningstungt.

Tags