Takster og gebyrer
Få et overblik over, hvad du skal betale, hvis du afleverer for sent eller skal erstatte et materiale.
Overskredet lånetid | For voksne og unge fra 14 år |
---|---|
1-7 dage | 20 kr. |
8-14 dage | 70 kr. |
15-30 dage | 120 kr. |
Efter 30 dage | 230 kr. |
Taksterne gælder både for normale lån med en lånetid på 30 dage og for lån med særlig lånetid såsom 7- og 14-dages lån.
Påmindelser på sms, mail eller app
Hvis du har oplyst din mail og/eller dit mobilnummer på din brugerprofil, vil du få tilsendt en påmindelse tre dage før afleveringsfristen. Påmindelsen er gratis.
Du kan også få notifikationer og push-beskeder i appen ”Biblioteket”.
Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer eller fornyer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse.
Biblioteket rykker kun én gang
Vær opmærksom på, at biblioteket kun udsender én hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden.
Vi sender hjemkaldelsen cirka 18 dage efter, at lånetiden er udløbet.
Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller en hjemkaldelse.
Når du har fået et gebyr eller en erstatning, modtager du en faktura i din e-boks.
Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoer
På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Dette er sidste dag, hvor du kan aflevere materialet uden gebyr.
Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, om du har registrerede lån af materialer under ”Lån” og ”Overskredne lån” via din brugerprofil på bibliotekets hjemmeside.
Du kan også kontrollere din lånerstatus på udlånsautomaterne på biblioteket.
Gebyr påløber fra dagen efter den dato, der fremgår af din kvittering og af din lånerstatus. Dine lån kan udløse flere gebyrer, hvis:
- Materialerne har forskellige afleveringsdatoer
- Materialerne ikke er lånt samtidig, selv om de f.eks. efter en fornyelse af lånetiden, har fået samme afleveringsdato
- Materialerne ikke afleveres samlet, selv om de er lånt på samme dato
Du kan godt forny bøger og andre materialer, selvom du har overskredet afleveringsfristen. Det kræver dog, at materialerne ikke er reserverede af andre og at det er materialer, som kan reserveres.
Fornyelse af materialer kan først ske 7 dage før afleveringsfristen. Der er fastsat et maksimalt antal gange lånetiden kan forlænges.
Erstatning
Bliver en bog eller et andet materiale, som du har lånt, beskadiget, skal du erstatte det med bibliotekets indkøbspris.
Hvis du ikke har afleveret det lånte materiale fem uger efter lånetidens udløb, betragter vi det som bortkommet, og der vil automatisk blive oprettet et krav om en erstatning. Ud over erstatningsbeløbet betales gebyr for overskridelse af lånetiden.
Takster for erstatninger
Bortkommet eller beskadiget materiale, skal erstattes med bibliotekets indkøbspris inkl. moms. Udover erstatningsbeløbet skal du betale for udgifter til f.eks. indbinding og licensrettigheder.
For DVD og multimedier såsom cd-rom og konsolspil bliver din udgift typisk flere gange den pris, varen fås til i almindelig detailhandel. Det skyldes, at bibliotekets pris indeholder betaling til rettighedshaverne for at få tilladelse til udlån. Den maksimale erstatningspris for DVD er dog fastsat til 350 kr. Dette gælder ikke spil.
Hvis den reelle indkøbspris ikke kan fremskaffes, benytter biblioteket en række standardtakster:
- Bog 200 kr.
- Fjernlånsmaterialer 500 kr.
- Tegneserie 70 kr.
- Tidsskrifter 50 kr.
- Indbundne årgange af tidsskrifter 500 kr.
- Konsolspil og CD-rom og DVD-rom 675 kr.
- CD og kassettebånd 100 kr.
- CD og kassettebånd, der indeholder mere end en CD/et kassettebånd 260 kr.
- DVD 350 kr.
- Musik DVD 200 kr.
- Bog plus bånd 300 kr.
- Sprog og leg 400 kr.
- Sammensatte materialer 250 kr.
- Sprogkurser 550 kr.
- Sprogkurser med DVD 1.000 kr.
- Lydbøger pr. kassettebånd/CD 175 kr.
NB: Et flerbindsværk kan kræves fuldstændigt erstattet, selvom kun en del af værket er bortkommet eller beskadiget.
De nævnte takster kan reguleres med kommunens generelle prisfremskrivning. Endvidere betales der gebyr for eventuel overskridelse af lånetiden og administrationsgebyr for fremsendelse af regning.
Opkrævning af erstatninger og gebyrer
Opkrævningen i Aarhus Kommune står for alle opkrævninger af erstatninger og gebyrer, og kan pålægge rykkergebyrer, hvis betalingsfrister overskrides, samt videresende gæld til Gældsstyrelsen.
- Erstattet materiale tilhører stadig biblioteket. Kommer bortkommet materiale til veje inden for et år, skal du aflevere det.
- Hvis materialet skulle komme til veje igen, kan du inden for et år få refunderet erstatningsbeløbet, hvis materialet er i god stand.
Særlige ydelser
- Biblioteket kan tage betaling for særlige serviceydelser, der udtrykkeligt er rekvireret.
- Byrådet har fastsat størrelsen af betalingen for særlige serviceydelser og opkrævningsformen for dem.