Aino triptykon

Klassisk Lytteklub - Jean Sibelius: Svanen fra Tuonela

Af Anonym (ikke efterprøvet)
17.04.15
- og andre tonedigte fra den finske mytologi.

Da Sibelius blev født, var Finland russisk, og først i 1917 blev landet en selvstændig nation. Men det betyder ikke, at der før da ikke var en finsk identitet. En stærk national bevægelse hentede i løbet af 1800-tallet inspiration i de gamle sagn og legender, som var blevet indsamlet og sammenskrevet til det nationale epos Kalevala. Kalevala udkom første gang i 1835 som en stor, sammenhængende mytologisk fortælling, og det var i høj grad med til at styrke det finske folks selvfølelse.

Den finske nationalisme blev vigtig for Sibelius’ musikalske skaben. Ofte henter han i sin musik inspiration i den finske natur og i den finske nationalpoesi. Han genfortæller de gamle Kalevala-sagn i musik i en original og mystisk tone, og hans musik er kommet til at spillet en vigtig rolle i den finske selvforståelse. Hans symfoniske digt ’Finlandia ’ (1899) er næsten blevet indbegrebet af finsk musik.

En af nøglefigurerne i Kalevala er den unge helt Lemminkäinen. Han er i centrum for Sibelius' Lemminkäinen-suite (1893-1895), hvis anden sats er stykket ’Svanen fra Tuonela’.
 

Se artikel om temaet på DR Klub Klassisk

Se baggrundsstof i lytteklubbernes bladreguide

Læs om den store engelskhornsolo i Svanen fra Tuonela og lidt om instrumentet


Hovedbibliotekets Klassiske Lytteklub bringer musikken ned i øjenhøjde og skærper ørerne for musikoplevelsen. Eneste forudsætning for deltagelse er lysten til at lytte.

Materialer